WELC0ME~ thanks for visiting,DON'T JUDGE A BLOG BY ITS TITTLE :)



Tuesday, March 20, 2012

SAVE the Earth

Assalammualaikum

Mood minggu Sains dan Matematik kat sekolah,so aku pun semangat laa update pasal sains.bak kata cikgu aku,orang sains laa katakan..


Earth a.k.a. Bumi..tempat kita berdiri sekarang ni.Setiap hari kita pijak-pijak bumi.Dia membenarkan kita pijak dia dengan rela,tetapi apa yang kita lakukan kepada bumi ? Kita tarah-tarahkan,kita kotorkan,kita botak-botakkan. Nasib baik bumi ni takde mulut,kalau ada dah lama semua makluk yang bertelinga pekak.

Selamatkan bumi sebelum terlambat.Pernah tak korang tengak cerita Wall-E ? takkan nak tunggu sampai manusia kena duduk atas kapal angkasa macam tu baru nak menggelabah selamatkan bumi ni ? Macam-macam cara kita boleh tolong selamatkan bumi.Tak kira lah kita ni budak-budak ke,remaja ke,orang dewasa ke,warga emas pun boleh tolong.

Cara-cara Menyelamatkan Bumi :

1.  KITAR SEMULA
kitar semula ni senang je..ambil plastik yang selalu dapat kat kedai tu,guna balik banyak-banyak kali..kalau tak pun,korang boleh kitar semula menggunakan Tong Kitar Semula yang biasanya ada di sekolah-sekolah dan tempat-tempat awam.

2.  KURANGKAN PENGGUNAAN SPRAY
untuk pengetahuan sesiapa yang tak tau lagi tu,dalam tong spray tu mengandungi gas aerosol yang boleh menyebabkan pencemaran udara.Rasanya,kebanyak benda-benda spray ni ada yang tak menggunakan spray.contohnya deodorant roll on..kan lebih selamat,kanser kulit pun dapat dielakkan.

3.  JANGAN BAZIR ELEKTRIK
oke,yang ni selalu orang buat.Tenaga yang berlebihan boleh menyebabkan perubahan iklim dunia.aku sokong Earth Hour.korang taknak Malaysia ni jadi panas yang teramat sangat-sangat kan ? nanti semua rentung.semua nak jaga kulit kan kan kan ? so,jagalah bumi sekali.

4.  BERKONGSI KENDERAAN
kita boleh berkongsi kenderaan ke sekolah dengan kawan kita.Yang jadi 'kawan' tu pun,jangan laa kedekut sangat ye.kalau kawan tu kedekut jugak,jalan la kaki,dapat jugak korang sihatkan badan..Asap daripada kenderaan boleh mencemarkan udara.

5.  KURANGKAN PENGGUNAAN PLASTIK
Plastik ni mengambil masa yang sangat-sangat la lama untuk terhurai..oleh itu,kita kenalah kurangkan penggunaan plastik.gunalah beg kitar semula untuk beli barang..Macam yang dilakukan oleh kerajaan,Hari Tanpa Beg Plastik di pusat beli-belah.Nice one.

6.  JANGAN BUANG SAMPAH DI SUNGA
Jangan,jangan dan jangan buang sampah di sungai dan sewaktu dengan nya..kesian kat ikan-ikan kat situ.pernah terpikir tak ? kalau manusia buang sampah dalam sungai,ikan makan sampah,then..manusia makan ikan.Tak geli ke ?

7.  TANAM BANYAK POKOK HIJAU
kenapa kena tanam pokok hijau banyak-banyak ? sebab,daun hijau ada klorofil yang membantu dalam proses fotosintesis.fotosintesis menghasilkan oksigen.manusia memerlukan oksigen untuk teros hidup.faham ?

8.  SEDEKAHKAN BENDA-BENDA YANG KORANG TAK GUNA DAH
contohnya,pakaian.Daripada korang buang macam tu je,lebih baik korang bagi kat orang yang lebih memerlukan.Benda ni aku pun buat,first time tu,memang rasa pelik tapi lama-lama oke je..Selain dapat menyelamatkan bumi,korang dapat pahala jugak !

9.  KURANGKAN BENDA PAKAI BUANG
contohnya,pinggan mangkuk.Jangan laa guna polestrin atau bahan plastik..sebab macam aku bagitau tadi,bahan-bahan ini memang mengambil masa beribu tahun baru terurai.

10.  KURANGKAN PENGGUNAAN KERTAS
kertas tu diperbuat daripada pokok.so,berapa banyak pokok yang perlu ditebang untuk membuat kertas yang selalu korang guna di sekolah tu ? mesti korang taknak tengak bumi ni botakkan ? nanti habis tak hensem.jangan suruh cikgu mansuhkan exam sudah -.-'

Selamatkan bumi,selamatkan rumah kita,selamatkan keturunan mahsuri generasi akan datang SEBELUM TERLAMBAT.Walau pape pun,thanks sebab sudi membaca entry ni,korang memang tak mementingkan diri.

p/s : sorry,entry tak berapa kemas..maklum lah,budak sekolah.

IKHLAS DARI HATI KE KEYBOARD

No comments:

Post a Comment